Tajne koje skriva slanutak

Tajne koje skriva slanutak

Probavljivost proteina, odnosno njihova iskoristivost u organizmu, varira ovisno o vrsti namirnica. Tako je probavljivost proteina životinjskog podrijetla (poput mesa) najveća – preko 90%, dok je probavljivost proteina iz biljnih namirnica nešto manja (70-90%). A slanutak je fantastična biljna namirnica bogata proteinima probavljivosti 80 %, što ga čini fantastičnom zamjenom za meso i dobar izvor proteina za vegane i vegetarijance!

 

O slanutku

Potječe sa Srednjeg istoka gdje je već stoljećima ova mahunarka bogata proteinima sastavni dio mnogih jela. Prvi tragovi slanutka pojavili su se prije 7000 godina. Latinsko ime slanutka Cicer arietinum znači “mali ovan” jer oblik ove jedinstvene leguminoze pomalo podsjeća na ovnovu glavu.

 

 Foto: eCeker eko slanutak

 

Nutritivna vrijednost slanutka

Pogledajmo kakvo bogatstvo nutrijenata nas čeka u šalici kuhanog slanutka.

Njegov glikemijski indeks je nizak, šalica kuhanog slanutka (164 g) sadrži  269 kcal.

Prehrambena vlakna: 12,26 g

Proteini: 14,53 g

Željezo: 4,74 mg

Cink: 2,51 mg

Mangan: 1,69 mg

Folat: 282,08 µg

SLANUTAK I ZDRAVLJE

Zbog  visokog udjela prehrambenih vlakana (dvije šalice slanutka sadrže preporučenu  dnevnu dozu prehrambenih vlakana), slanutak može pomoći u zaštiti od pojave karcinoma debelog crijeva i konstipacije. Novije studije pokazuju da je slanutak, zbog najvećeg udjela saponina, najbolja mahunarka za sniženje kolesterola!

Redovito konzumiranje snižava kolesterol za 7% pa se tako smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti. Koristi se kod glavobolje, upale grla i prehlade.

U nekim kulturama također se vjeruje da slanutak ima i afrodizijska svojstva.

 

 

Potiče mršavljenje

Proteini nam pomažu kod restrikcijskih dijeta, tako da nas duže održavaju sitima. A kako  slanutak u 1 šalici sadrži samo 269 kcal, pola dnevne vrijednosti vlakana i 30% proteina čine ga fantastičniom namirnicom za sve one koji žele izgubiti kilograme.

Konzumiranje jedne šalice slanutka za ručak će vas zasititi sve do večere. Iz tog je razloga jedna studija utvrdila da su sudionici koji su jeli slanutak pokazali veću razinu zadovoljstva i jeli manje grickalica između jela.

 

Štiti kožu

Slanutak se često jede u mnogim toplim i sunčanim krajevima. Tajna je u sadržaju mangana. Samo jedna šalica kuhanog slanutka sadrži 85% dnevne vrijednosti ovog minerala, koji djeluje kao antioksidans u stanicama kože. Također štiti od oštećenja UV zrakama i sprječava osip. Najčešći simptomi manjka mangana su visok krvni tlak, problemi u radu srca, nepravilne kontrakcije mišića, malformacije kostiju, visoka razina kolesterola, slabljenje vida, problemi sa sluhom i problemi s pamćenjem.

 

Pojačava imunitet i posebno je dobra namirnica za  dijabetičare

Na podizanje imuniteta djeluje zbog sadržaja cinka koji je najpoznatiji  “podizač imuniteta” jer ima snažan antibakterijski i antivirusni učinak (primjerice, protiv prehlade, gripe i herpesa).

Slanutak je dobar za regulaciju šećera u krvi. Naime, cink poboljšava proizvodnju hormona inzulina u gušterači te omogućuje bolje iskorištavanje šećera u organizmu. Zbog niskog glikemijskog indeksa, cinka i visokog sadržaja vlakana, slanutak je namirnica fantastična za dijabetičare! 

Daje vam energiju i hranu za mozak

Jedna šalica slanutka sadrži 64% dnevnog unosa bakra i 26% dnevnog unosa željeza. Ova dva minerala čine zajedno odličan spoj koji vam daje energiju. Bakar pospješuje asimilaciju željeza u crijevima te s vitaminom C sudjeluje u stvaranju hemoglobina. Osim toga, slanutak je  izuzetno koristan u stanjima kao što su anemija, anoreksija ili srčane bolesti, a pomaže i u ublažavanju groznice, bakterijskih i virusnih upala te ima detoksicirajući i antiseptički učinak. Poznat je i kao stimulator mozga zbog svog bogatog nutritivnog sastava.

 

Važan antioksidacijski učinak

Slanutak je važan izvor selena, minerala koji podupire enzimsku funkciju jetre. Slanutak je također izvor folata, koji pomaže u formiranju stanica koje sprječavaju karcinom.

 

Ako želite probati slanutak na poseban način. Probajte recept za humus od našeg kuhara Andreja!

 

 

 

Naslovna fotografija preuzeta s: http://unsplash.com.

 



Slava Yurthev Copyright
To Top