Svako jutro jedno jaje organizmu snagu daje

Svako jutro jedno jaje organizmu snagu daje

Zašto su jaja tako posebna?

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) i drugi autoriteti u zdravstvu koriste jaja kao referentni standard pri ocjenjivanju kakvoće proteina u svoj ostaloj hrani. Jaje ima kemijski score 100, što znači da ima 100% bioraspoloživost.

Bioraspoloživost  je odnos količine unesenog nutrijenta u organizam i onoga koji je uobičajenim biokemijskim procesima stvarno probavljen, apsorbiran i metaboliziran.

 

 Foto: eCeker svježa jaja

 

Jaje i zdravstveni benefiti

Jaje je odličan izvor b vitamina: B1, B2, B3, B5, B12. Jaja su dobar izvor kolina, luteina, željeza, vitamina D te vitamina E. Željezo u žumanjku jajeta, poput željeza u mesu, ima visoku bioraspoloživost. Stoga se jaje preporučuje skupinama koje su u opasnosti od nedostatka željeza. Kolin se ističe jer je jaje jedan od najznačajnih izvora ovog esencijalnog nutrijenta. Kolin je potreban za normalno funkcioniranje stanica. Otkriveno je kako povećan unos kolina prehranom utječe na osovinu hipotalamus-hipofiza-nadbubrežna žlijezda (HPA osovina), koja kontrolira doslovno sve hormonske aktivnosti u organizmu. Jaje utječe i na razinu kortizola u organizmu, koji predstavlja odgovor na stres te regulira metabolizam.  Kolin je potreban za funkcioniranje jetre i mozga, sudjeluje u metabolizmu lipida te igra važnu ulogu u sastavu stanične membrane i njezinoj regeneraciji.

 

Nova znanstvena studija o utjecaju nutrijenata iz jaja pokazuje da redovito konzumiranje jaja smanjuje rizik od karcinoma dojke za 24%.

 

Zašto su organska jaja bolja ?

 

Na tržištu možemo naći više vrsta jaja, no ona koja su najkvalitetnija su organska jaja s ispaše. Omogućivanjem ispaše kokošima povećava se udio omega-3 masnih kiselina, ali i veličina jaja. Hranjenjem kokoši na ispaši također se pokazalo da je količina vitamina E u jajima značajno porasla. Organski standardi pomažu pri smanjenju od zagađenja hranom pesticidima.

 

Najbolji način čuvanja jaja s ispaše

 

Jaja je najbolje čuvati u hladnjaku, no ne stavljajte ih u vrata hladnjaka jer se tako izlažu toplini pri svakom otvaranju vrata. Najbolje ih je spremiti ušiljenim vrhom prema dolje jer ćemo na takav način spriječiti premiještanje zračnog mjehura i žumanjka.

 

Pospješuju vid


Prema rezultatima znanstvenih studija, karotenoidi lutein i zeaksantin mogu preventivno djelovati na razvoj makularne degeneracije i katarakte, bolesti koje se javljaju kao posljedica starenja. Jaja se u tom kontekstu, s obzirom da su izvanredan izvor luteina i zeaksantina, mogu promatrati kao namirnice u službi zaštiite zdravlja očiju. Jedno jaje sadrži između 150 i 250 mikrograma luteina i oko 200 mikrograma zeaksantina.

 

Jaja i kolesterol

Iako je jaje stavljano na crnu listu nepoželjnih namirnica kod osoba koje imaju visoki kolesterol, novija istraživanja su potvrdila kako je kolesterol iz jaja manje povezan sa srčanim bolestima. Uzimanje jaja 6 puta tjedno nije povezano s povećanim rizikom od srčanog napada ili udara. No osobama s hiperkolesterolemijom i hiperlipidemijom ne preporučuje se konzumacija više od 2 jaja tjedno.

 

 

Kako provjeriti je li jaje svježe

Stavite jaje u duboku posudu s hladnom vodom. Razina vode bi trebala biti minimalno dva puta viša od jajeta. Svježe jaje će potonuti na dno posude i nepomično će stajati polegnuto. Nešto starije jaje (oko tjedan dana), također će potonuti na dno, ali će mu jedan kraj biti blago podignut. Ako jaje nakon uranjanja u posudu s vodom balansira i podiže se od dna posude, vjerojatno je staro oko tri tjedna. Jaja koja plutaju na površini su stara jaja i nisu dobra za konzumaciju.


Jaje je najsvježije kada čim ga stavite u zdjelu potone na samo dno i ostane ležati nepomično. Da je u potpunosti opasno za konzumiranje i isteklog roka trajanja jaje razotkriva trenutno podizanje od dna zdjele nakon uranjanja i plutanje tik uz površinu vode.

 

 

 

Naslovna fotografija preuzeta s: http://unsplash.com.



Slava Yurthev Copyright
To Top